بنای راز آمیز زندان اسکندر


 

این بنای تاریخی دارای حیاطی است که سه ایوان در پیرامون و اطراف آن قرار دارد. گنبد خانه ای قدیمی و کهن در گوشه‌ی حیاط با ارتفاع زیاد قرار دارد که متعلق به سده‌ای هفتم هجری قمری است.

 

بنای راز آمیز و جذاب زندان اسکندر + تصاویر  - www.taknaz.ir

 

تکناز : کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند هویت واقعی این بنا مشخص نیست اما به زندان اسکندر و    مدرسه ضیاییه، اثر مولانا حسین رضی هم معروف است. این بنا حدود ۸ قرن قدمت دارد و در یزد در مجاورت بقعه دوازده امام قرار گرفته است.


بنای راز آمیز و جذاب زندان اسکندر + تصاویر  - www.taknaz.ir

 

چاهی با قطر ۲ متر در وسط حیاط این مدرسه قرار دارد که به سردابی به عمق حدود ۵ متر منتهی می‌شود. ارتفاع گنبد بقعه ۱۸ متر می‌رسد و البته بخش عظیمی از گچبری‌ها و تزئینات زیبای آن از بین رفته‌است.

بنای راز آمیز و جذاب زندان اسکندر + تصاویر  - www.taknaz.ir

روایت‌هایی مختلفی درمورد این بنا مطرح است. بنابر روایتی قدمت ساخت آن را به زمان حمله اسکندر مقدونی به ایران مربوط می‌دانند و می‌گویند در آن زمان از این بنا به عنوان زندان استفاده می‌شده است؛ بعد‌ها بنا تغییر کاربری می دهد و به عنوان مدرسه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 


آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: